Lite smått och gott?

Här kommer en liten enkel ask som är lätt att få ihop utan några avancerade mallar mm.

Jag har bigat på en bigbräda, men det går lika bra med linjal och baksidan på en matkniv om man inte har en bigbräda.

Asken går att göra så hög som man vill, allt beror på "höjden" på papperet. Jag valde att dela mitt papper på mitten och utgick alltså från 12" x 6"  (det sista måttet bestämmer höjden, dock går det bort en del till botten på asken)

Jag la papperet med längsta sidan upp och bigade med 2, 3/4" mellanrum - se dom röda prickarna på bilden.


Sedan vände jag papperet och bigade 2,3/4 efter hela längsta sidan - vilket blir bottenflikarna. Detta mått måste vara samma mått som dina sidor på asken för att det ska stämma.

Du ser att det blir en liten snutt över längst till höger (flik 1) - den limmar man ihop asken med.
Bottenflikarna klipps mellan varje och snutten som blir över klipper man bort.

Sätt ihop asken gm att limma den lilla fliken (1) på insidan av mötande sida så asken får sin fyrkantiga form.



Här har jag även testat att klämma ihop toppen lite så den får "mjölk-kartong-form", därav vecket i sidorna.



Limma sedan ihop bottenflikarna - spelar ingen roll vilken ordning du lägger dom i egentligen.



Dekorera asken.
Jag stämplade några texter från textark 7 och 8 till min ask. "Gottegris" satte jag på framsidan och på tagen stämplade jag "God Jul - önskar" vilket ju kan vara passande.



Längst upp gjorde jag hål med en håltång och drog i ett band för att knyta ihop själva asken.

Nu är det bara att fylla med några gottisar och ge bort till jul.

/Lisa

Kommentarer
Postat av: lenislenis

Sån söt liten ask! Gillar skarpt!

Postat av: Britt-Marie Carlsson

Vilken fin ask, tusen tack för inspirationen!!! Jag har precis knåpat ihop en till en tjej som fyller 11 år. En perfekt förpackning till en peng och någora ihopvikta teckningar som mina barn gjort.

2011-12-16 @ 15:02:16
URL: http://brittaskortmakeri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback