Pysseldags!

Ja, antingen är man insnöad och har tid att pyssla, sportlov (beroende på var man bor i Sverige) eller bara pysselnödig...valen är många.
Efter gårdagens oväder så är det en strålande vacker vinterdag ute, just nu plogas det så jag kan inte ta en promenad utan är inne och skrotar en stund.

Först av allt! Glöm inte InkyWings födelsedagsfirande och cropen som pågår till den 28 februari!
Här är det i
bloggen , här är tävlingsforumet!

I väntan på Tim H nya distresser och allt på glimmerfronten från CHA som kommer i en butik nära dej inom en snar framtid så passade jag på att leka lite med gamla saker. Nåja, gamla och gamla är de ju iofs inte och jag tror många av er har en hel del av Tims underbara saker!

Jag har skapat ett kort och en liten tetra - en sak som är otroligt populär där ute just nu!



Kortet och tetran har samma princip när det gäller infärgningen.
Du tar ett papper och jag har med hjälp av verktyget blending tool börjat på ena kortsidan med spiced marmelade och på andra kortsidan tog jag lipstick och tonade ihop dessa i mitten ungefär så det inte blev någon skarp kant.
Stämplade med cracklebakgrunden och sepiafärgad dyna. Stämplade kram med samma dyna. En fjäril från QK, sprayad med guldglimmermist och med 2 halvpärlor på spröten och ett skirt organzaband.
Överallt detta är det glimmermist som inte syns i fotograferingen så ni får tänka er glitter!

Tetran gör du så här:
Ta ett papper i storleken 14*10,8 cm (omvandlat USA-mått).
På baksidan av det infärgade papperet sätter du dubbelhäftande tejp på ena kortsidan, en remsa i mitten av ena långsidan samt en remsa på motsatta långsidan:


Ta bort kortsidans och ena långsidans tejpskydd (inte den bit du satt i mitten på ena långsidan - se bilden), forma biten som en rulle och se till så att tejpen fäster på långsidan - ev att du kan få förstärka lite.


Nu har du en rulle som du ska klämma ihop i ena änden och köra en bit i en wellpappress.
Där finns redan tejp som du tog bort skyddspapperet på innan du snurrade ihop till en rulle - detta gör att det fäster ihop!


Då blir det så här häftigt ;-D

Sen gör du likadant i den andra änden - men! Du klämmer inte ihop samma ände utan motsatt så det blir som en liten tetra - när du ser hur du vill ha det så tar du bort skyddspapperat på tejpbiten som är kvar och kör den i pressen!
Glöm inte stoppa i det du ska ha i den innan förståss....;-D



Jag dekorerade sedan med små vellumfjärilar och sprayade glimmermist över allt.

Man kan göra massor av dessa och ha som en kul grej, stoppa små presenter, godis etc i dem.
Ha som placeringskort med en glasmarkör i, chokladbiten till kaffet, det finns massor med ideér!
Du kan som jag skapa ditt eget papper som matchar kortet eller använda mönstrat papper - ta inte alltför tjockt bara, det blir snyggast med lite tunnare papper.

Ha en fortsatt bra pysseldag!
Chruss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback