Att hämta inspiration

Ibland tar det bara stopp. Vi tappar vår inspiration och det mer välbekanta uttrycket "writer's block" omskrivs till scrapblock. Då är det bra att backa tillbaka till grunden och fundera på hur vår skapandeprocess går till. För egentligen finns det massor av olika ställen där vi scrappare finner inspiration och under den här veckan tänkte jag ta upp några av dem och visa hur det går till när jag skapar utifrån de här olika "ingångsportarna".

Att skapa utifrån ett specifikt papper
Det händer att man emellanåt har ett specifikt mönstrat papper som skriker efter att få scrappas, ett papper eller varför inte en serie papper som inspirerar extra mycket. Har man uppdrag hos någon affär eller liknande är det inte heller så ovanligt att vissa papper ska användas och då få resten av Lo'en anpassas efter det.

Igår satt jag med några av InkyWings nya mönsterpapper framför mig och bestämde mig rätt så omgående att jag ville scrappa en LO med Jenni Bowlin´s Brown Label som bakgrund.


Nya mönstrade papper från 7Gypsies och Jenni Bowlin

Mitt nästa steg var då att hitta passande fotografier och jag valde ut ett par foton från ett Stockholmsbesök i februari.



Som ni ser tar fotografierna upp nästan hela bakgrundspapperet. Mitt nästa steg är då att beskära mina foton samt att sätta fast en fotomatta. Jag har upptäckt att detta är ett svårt steg för många. Ett fotografi ses på något sätt heligt när det väl kommer ut på fotopapper även om det i datorn är helt ok att beskära och fixa till. Dagens Lektion är att våga ta fram din skärmaskin och beskära dina foton så att de passar in i din design. Orginalet har du ju fortfarande kvar i datorn, på en DVD-skiva eller på ett negativ.



Nästa steg är att gå igenom mina saker och plocka fram material som passar ihop med bakgrundspapperet och fotografierna. Allt jag plockar fram kommer nödvändigtvis inte finnas på den färdiga LO'en liksom det troligtvis kommer läggas till material under skapandes gång, men det sker en första urvalsprocess.


Jenni Bowlin-Small Dot, 7Gypsies Chipboardalfabet, Web-brown,
Mini-Alphastickers och "Muffins på rad"


Sedan är det mest en plockprocess där jag plockar de olika sakerna fram och tillbaka på min LO tills jag känner mig nöjd. Tejpa och limmar gör jag allra sist eftersom jag inte vill missa möjligheten att lägga till något extra. Tillslut känner jag mig nöjd och igår kom jag fram till det här resultatet:



Som ni ser har jag både lagt till och plockat bort från mitt första materialurval. Det blev inget mer mönstrat papper men däremot använde jag mig av Glimmer Mist för att få in lite färg på LO'en. Bokstäverna fick lite Crackle Paint på sig och de härliga muffisarna har jag färglagt med ProMarkers.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback