Storleken har betydelse; 8x8, 9x9

Ny dag, nya pappersformat. Idag tänkte jag att vi skulle fortsätta med de kvadratiska formaten, fast då i en liten mindre tappning. Det finns två format som inte skiljer sig så mycket från varandra nämligen 8"x8" (20,3cm x 20,3cm) och 9"x9" (22,9cm x 22,9cm) och dessa handlar dagens blogginlägg om.

Jag är en stor anhängare till 8x8. Jag fastnade en höst när jag gjorde ett album om barnen som julklapp till mina föräldrar. Det som lockar mig är just litenheten, jag kan få en sida att se dekorerad ut med små medel. Dessutom lärde jag mig även med tiden att våga lämna tomma ytor, något som jag nu tycker det är kul att leka med när jag scrappar 12x12.

Fördelen med 8x8 , och 9x9, är att materialåtgången inte behöver bli så stor. Vill man scrappa billigt är det ingen stor utmaning. Tycker man att det är jobbigt och besvärligt att fixa med sina fotografier och hålla på och beställa/skriva ut foton i olika storlekar passar även dessa mindre format bra eftersom ett normalstort kort ser riktigt stort ut på en bakrund som är 8x8. Sedan är det bara att förminska kortet med skärmaskinen.

Nackdelen är att det blir mycket spillpapper. För även om det kan gå att få tag i mönsterpapper och cardstock i 8x8 så är utbudet minimalt jämfört med 12x12. Så lösningen blir att beskära papprerna i rätt storlek vilket leder till massor av spillpapper. Album finns att få tag på både till 8x8 och 9x9, dock är 8x8 det vanligaste formatet av de två.

Slutligen en LO att inspireras av:


Med ett beskuret cardstock, en liten bit mönsterpapper, Crackle Paint, en vit penna och en Pärlswirl som enda dekoration har jag lyckats få till en Lo. Inte illa va?



För att få till titeln har jag dammat av mina foamstamps. Som ny tvist har jag dock använt Crackle Paint istället för akrylfärg. Läckert.

Allt material förutom mönsterpapperet har jag införskaffat i InkyWingsbutiken.

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie Carlsson

Hej! Jag tycker LO´n blev så vacker!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback