Storleken har betydelse; 6x12, 12x6

Som avslutning på den här veckan tittar vi lite närmare på det "nyaste" pappersformatet här i Sverige. För något år sedan upptäcktes formatet 6x12 (15,2cm x 30,5cm). Liksom allt nytt så blev det väldigt populärt ett tag men nu tror jag att nyhetens behag har lagt sig.

6x12 är alltså kort och gott ett halvt 12x12. Sedan är det bara välja om man vill scrappa det långsmala formatet liggande (6x12) eller stående(12x6).  Jag själv som alltid konservativt hållt mig till mina kvadratiska format lockades aldrig av nyhetsvågen när den kom även om jag tittade sucktande efter de fina album som ploppade upp ute i butikerna. Men som sagt har nyhetens behag lagt sig därute och de flesta har återgått till sina gamla hederliga format, även om en och annan har fastnat för det långsmala.

Fördelen med formatet är att det är något nytt som ändå tar hänsyn till det gamla. Tack vare den praktiska lösningen med ett halvt 12x12 så skapar pappersformatet i sig inte en massa pappersspill. Av ett cardstock kan jag göra två lo'er. Dessutom blir pappersytan rätt så litet så precis som med de mindre kvadratiska formaten så kan man fylla en Lo med så små medel.

Nackdelen kan väl vara utrymmet med fotografierna, precis som med 6x6. Jag kan tänka mig att om man gör det stående formatet så bli utrymmet rätt så begränsat. Dessutom kan det numer vara lite besvärligt att få tag i album eftersom de inte är så populära längre, men vill man så kan man dock använda 12x12-album, med två Lo-er i varje plastficka.

Här kommer mitt försök att scrappa i 6x12, det var riktigt roligt:




Ni har väl inte missat att leveransen av the Greeting Farm nu finns tillgänglig i butiken? Här har jag färglagt den söta grisen med ProMarker-pennorna Blush, Dusty pink och Sandstone. I övrigt kommer cardstock, svart smal penna och Dew Drops också från butiken.

Kommentarer
Postat av: Gurkiss

Himla snygg o söt lo :)



kram gurkiss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback