Storleken har betydelse; 6x6

Sist och minst av de kvadratiska pappersformaten som jag tänkt visa upp är 6"x6", dvs 15,2cm x 15,2cm. Detta är ett riktigt litet format, ni som är kortmakare är säkert bekanta med storleken om ni gör 15cm:s kort.

För mig är detta mer ett minialbumsformat, men det finns plastficksalbum till denna storlek och det finns scrappare därute som älskar denna lilla storlek. Föredrar man vanligtvis ett annat format så kan jag ändå rekommendera er att ha denna storlek i åtanke om ni ska scrappa album om tex julen, resminnen eller kanske bröllop? Ombyte förnöjer som sagt.

Fördelar med detta format är att materialåtgången är kan hållas liten. Detta beror ju givetvis på personlig stil, men ändå. Är man i grunden kortmakare och vill prova på att scrappa så kan nog det vara en bra startpunkt eftersom de andra formaten kan te sig enorma om man är van vid kortformaten.

Nackdelen är ur min synvinkel den lilla ytan för sina fotografin. Det lär till en rejäl beskärning av fotona för att det ska rymmas något annat. En väg runt dett är ju dock om man tycker om att fixa sina bilder i datoren, för då kan man ju fixa sina foton i lämplig storlek där utan att behöva beskära allt för mycket av motivet.

Som inspiraton har jag scrappat ett foto av min mammas krokusar som dök upp här i början av våren. Varför inte göra ett trädgårdsalbum?


I butiken hittar du den fina fjärilsstämpeln "Fjärilar Swirl medium" och Le Plume pennorna jag använt att stämpla upp dem med. Där finns också cardstock, fluid chalk, crackle paint samt bandet WEB.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback