Storleken har betydelse; 12x12

Hej på er alla.

Denna vecka har jag tänkt att vi ska titta lite närmare på storleken på våra scrappade alster. För visst finns det ett stort utbud och inspiration där ute när det gäller pappersformat.

Idag är det 12"x12" som gäller, vilket alltså är 30,5cmx30,5cm i mått som känns lite mer bekanta. 12x12 är den främsta av alla storlekar när det kommer till scrapbooking. Det är det här formatet som pappersföretagen satsar på även om det även släpps mönsterpapper och dyligt i mindre pappersformat.
Om du liksom jag började scrappa efter att scrapbookingen hade slagit igenom här i Sverige så är nog 12x12 även ditt nybörjarformat, just eftersom det är det formatet som upplevs som det "riktiga".

Själv så gillar jag de kvadratiska pappersformaten. 12x12 är ett stort format som kan om man vill ge upphov till härligt tomma ytor, men även ett format som verkligen är till sin fördel med mycket dekorationer. När jag hade scrappat i ungefär ett år så övergav jag 12x12 för ett mindre alternativ men nu har jag hittat tillbaka igen och tycker att det är ett härligt format att skapa i. Det är så jag tycker att det ska vara, att man exprimenterar och byter format emellanåt. Det gör  verkligen att man får en nystart i sitt skapande.

Fördelen med det här formatet är främst att det är lättare att hitta de produkter man vill ha. Mönsterpapper, cardstock samt album och plastfickor finns i många olika stilar och utbudet är stort. Det är ett stort format som tillåter både tomma ytor och mycket dekorationer, speciellt en kombination av de båda.

Nackdelen blir kostnaderna just eftersom det är ett stort format. Det går åt hela papper i större utsträckning och även fler, som om du tex vill ha samma färg på cardstocken på bakgrunden som på tex fotomatta och ev. utstansade bokstäver. Sedan kan det vara så att storleken inte passar rent stilmässigt, så var det för mig när jag var nybörjare. Jag är inte en scrappare som använder mycket dekorationer och som nybörjare var det svårt att våga ha tomma ytor, därför var det mer givande för mig att skapa i ett mindre pappersformat.

Slutligen kommer då lite inspiration på hur en LO i 12x12 kan se ut.



Här har jag vågat ta ut leken med olika färger ordentligt, just eftersom fotografiet är så färgglatt. Jag har skapat med lager på lager och har lämnat rätt så stora ytor av bakgrundspapperet tomt. De härliga cirkelstämplarna, "Psyko Cirklar liten" och "Psyko Cirklar stor", har jag fått härligt röda med hjälp av en LePlume-penna. Förutom stämplarna och pennan kommer även DewDrops, thickers, cardstock och bårdstans från butiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback