Gör egna bakgrunder med Distresser!

Något som jag personligen tycker är jättekul att göra, men tyvärr inte gör tillräckligt ofta, är egna bakgrunder/mönsterpapper. Och det finns få färger/dynor som fungerar så bra till detta som Distresserna! Tänkte att jag skulle avsluta veckan med att visa hur man kan leka fram egna papper med hjälp av dessa...

Jag använder mig av ett underlägg som egentligen är ett bakplåtspapper i ett teflonliknande material, köpt på ett stort känt varuhus här i grannbyn ;0) Det går givetvis bra att använda andra glatta plastunderlag men det som är bra med det här är att det är värmetåligt, vilket är bra när fönen eller strykjärnet åker fram.
Jag använder mig av Distressdynorna Fired Brick och Mustard Seed och baksidan av ett vitt cardstock papper i storlek 14,5 x 14,5 cm.

Sedan stryker jag med dynorna på teflonpappret och sprutar på vatten med en minimister eller liknande. Spruta så pass mycket vatten att du ser att färgen "pärlar" sig till droppar.

Sedan kladdar jag omkring pappret i färgen så det gottar åt sig ordentligt.

Torka färgen med en embossingfön, det går visserligen bra med en vanlig fön också men jag tycker att de blåser så pass mycket att färgen tenderar att flyta ut. Oroa dig inte för att pappret "reser sig", det plattar till sig när det torkar. Du behöver inte torka det snustorrt...

...för det ska på flera lager färg. Jag kompletterar med att "dutta" pappret i de resterande färgdropparna.

Och sen torkar jag med fönen igen. Sedan är det bara att fortsätta "dutta" och torka tills du är nöjd med färgen. Jag gjorde detta sammanlagt tre gånger innan jag var nöjd.

Och så här såg det ut när jag var klar med grundfärgen.

I nästa steg går jag vidare och stämplar runt kanterna med Mustard Seed-dynan. Stämpeln jag använt är en av Lisas nya, Psyko Cirklar Stor. (en personlig favorit)

Eftersom stämpeln även finns i en mindre modell, Psyko Cirklar Medium, så varvar jag med den också, i samma färg.

Jag avslutar med att färga in pappret med hjälp av en liten svamp. Svampen "duttar" jag på Distressdynan Fired Brick och sedan använder mig av cirkulerande rörelser och jobbar mig utifrån och in på pappret. Tänk på att inte trycka för hårt! Desto hårdare tryck desto mera färg - och det är mycket lättare att ta lite färg i taget och bygga på med mera allteftersom. Jag ser dessutom till att ha lite färg i mitten på pappret och fyller på mer ut mot kanterna.

Och så här blev det när det var klart!!

Sen är det bara att sätta på det på kortstommen och pynta färdigt kortet. Så här fint blev det tillsammans med en av de tuffa Greeting Farm-stämplarna, biljett-stämpeln och lite knappar! Motivet är dessutom färglagt även det med Distresser ;0)

När jag ändå är i farten ser jag till att göra ännu ett kort med Distresser...

...den här gången använder jag mig av de bruna tonerna på Distress-dynorna. Jag börjar med att stämpla en text-stämpel som bakgrund. Jag har använt mig av Julsångstext-stämpeln, den är perfekt i storlek och själva texten syns inte i sammanhanget, så det gör inget att det är långt kvar till jul.. ;0) Jag har använt mig av färgen Old Paper.

Sen kör jag på precis som innan; duttar med svamp på dynan, använder cirkelrörelser och bygger upp färgen utifrån och in. Jag börjar med färgen Old Paper coh fortsätter med Antique Linen och avslutar med Vintage Photo.

Den här gången väljer jag att stämpla kanterna med en swirl-stämpel och färgen Vintage Photo.

Och här är kortet! Har använt mig av en av Greetings Farm stämplarna från arket Miss Anya, denna färglagd med Promarkers. Blommorna är utstansade med Retro-stansarna Medium och Small. Blingpärlor i mitten på de små blommorna och metalldekorationer i de större. Texten är skriven med Mini Alphas vit. Har ni observerat fjärilen?

Det är en av de fantastiska fjärlis-stämplarna jag visade från den nya kollektionen i början av veckan! (Fjärilar Löv Medium)

Hoppas ni fått massor av inspiration till att göra egna bakgrundspapper med hjälp av Distressfärgerna! Möjligheterna är oändliga - så plocka fram dom och börja leka! Lycka till!

Imorgon sätter vi kurs mot Avesta-mässan och jag hoppas ni kikar förbi och säger Hej. Och spanar in alla dom nya stämplarna såklart ;0)

Kram Åsa

Kommentarer
Postat av: Tiggy

Så himla läcker teknik. Det sista kortet är såå fint! Får en att vilja ha distresser, får bli till att skriva upp på önskelistan. :)

Postat av: Anonym

Vilken toppen tutorial!! Hjärtligt tack

2009-04-27 @ 23:18:05
Postat av: annkan

Ursnyggt!!

Den fjärilen vill jag ha....





2009-04-28 @ 20:30:13
Postat av: Linda (Be-Bopz)

Verkligen helt underbart fint !

Vad duktig du är och vilken fantasi =)



Mvh Linda

2010-01-29 @ 12:17:08
URL: http://www.be-bopz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback