SteamPunk

Så till veckans sista inlägg. Som jag skrev tidigare i veckan om trender så är det så att de kommer och går. För erfarna stämplare/kortmakare/scrappare så tillför inte SteamPunk något nytt, men ändå ploppar det nu upp i bloggar, forum och tidningar som den nya trenden.

För mig är delen där man scrappar med de här materialen på vanliga Lo'er nytt. Dessutom har jag själv aldrig provat på det även om jag har sett liknande saker när det gäller kort, atc och alter.

Så här kommer i alla fall min version av Steampunk.

Frida (12x12)


     

Så hur skapar man i SteamPunk-anda? Ja, jag är som sagt nybörjare men så här gjorde jag:

Jag byggde upp en bakgrund på cardstock med hjälp av ihop-knöglat silkespapper, wellpapp och gesso.

När det hela hade torkat ordentligt tog jag fram mina färger och experimenterade lite. Jag använde Glimmer- och Chalkboard Mist samt Glimmer Glaze som är en glitterfärg som ger en lack-liknande yta.

Jag provade mig fram med placering av foto och större dekorationer och när jag var nöjd satte jag även ut en mängd metalldekorationer. När jag limmat fast metalldekorationerna (och tagit bort foton och större dekos) så öste jag på med fler lager av färg.

Sedan satte jag fast foto, större dekorationer och rubrik.

Grungeboarden har jag också färgat in med Mist och Glaze. Dessutom har de fått ett lager av genomskinlig Cracklepaint på sig och som slutkläm har jag limmat dit bladguld. Bokstäverna är målade med svart akrylfärg och  genomskinlig cracklepaint.

Det var absolut roligt att göra den här Lo'en och jag är nöjd med slutresultatet. Normalt undviker jag allt som har torktid när jag skapar och även om man kan skynda på en del moment i skapandet med tex en embossingfön så är det en långdragen process med allt detta kladdande. Jag kommer troligtvis skapa fler saker som går in under SteamPunk, men jag kan säga med säkerhet att ni inte kommer att se det i alla mina alster...

Har ni gjort något som ni anser är SteamPunk? Lämna gärna en kommentar där ni länkar till aktuellt blogginlägg!!
Kram Susanne/Susny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback