Hämta inspiration ; Skiss

När jag var ny inom scrapbookingen så använde jag nästan skisser jämt. För mig är det ett perfekt sätt att hitta inspiration. Numer använder jag också skisser, både de jag ritat själv och andras skisser. När jag kör fast och alla Lo'er ser likadana ut så är en skiss ett perfekt sätt för mig att bryta mina mönster.

Att skapa efter skiss

Forum, bloggar och gallerier är idag fyllda med skisser. Det finns alltid en skiss efter ens egen smak om man är i behov av en. Många ritar även sina egna skisser, som en början på sin egen skaparprocess. Det är ett utmärkt sätt att få ner sina idéer på papper innan de försvinner. Igår valde jag att skapa mig en egen skiss för att visa här för er idag. Jag är inte direkt ambitiös i min skissritning utan jag har kladdat ner en skiss med bläckpenna på ett vitt papper. Linjerna är krokiga och skeva men budskapet når fram ändå.



Med en skiss framför mig så börjar jag nästan uteslutande efter att hitta ett fotografi. Utifrån fotot väljer jag sedan ut papper, som är det allra viktigaste komponenten i mitt skapande. Jag tittar på skissen och ser att jag troligtvis kommer att använda tre till fyra olika papper inklusive cardstock så efter ett djupdyk i främst spillbitsmappen hittar jag tre mönstrade papper som jag vill använda mig av.

I mitt urval av papper är pappersmärket inte alls intressant eftersom jag är så låst i färgerna när jag skapar. Färgmatchningen hos mig är oftast så överdriven att jag sällan skapar en Lo som inte är monokromatisk, dvs som endast består av en färg fast i flera nyanser.

Mitt nästa steg är att arbeta fram formen av Lo'en med mina papper. Vad man väljer att inspireras utav efter skissen är högst individuellt. Eftersom jag själv ritat skissen så ter det sig att min Lo nog kommer bli ett rätt så tydlig avbild av skissen..

Som sista steg väljer jag nu ut mina dekorationer och vilken titel jag vill använda. Titeln skapar ofta problem för mig och blir ofta något klicheartat. Oftast har det ingenting med själva fotografiet eller händelsen bakom utan mer ett par ord som bildas för att de måste.

Slutresultatet av mitt arbete utefter skissen blev såsmåningom såhär:



Visst är de härliga, de nya fjärilarna från InkyWings egna stämplelinje. Jag valde att stämpla upp dem på vanlig cardstock med hjälp av Le PLume-pennor.

Om du skapar efter skissen här ovanför så får du gärna maila till [email protected] så vi får en möjlighet att visa upp ditt alster här i bloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback