Storleken har betydelse; A4 och Letter

Nu när ni frestats lite av de nya InkyWingsstämplarna så återgår vi till scrapbooking, pappersformat samt de lite äldre stämplarna.

Vi överger de kvadratiska formaten och går över till de rektangulära. Även här finns det två format som egentligen är rätt så lika i storlek så därför behandlar jag dem som en idag. Det är vårt välkända pappersformat A4 (21cm x 29,7cm) och dess motsvarighet, lettersize (21,6cm x 27,9cm).

Förvaringsmässigt är jag bara positivt till A4-formatet eftersom all kontorutrustning idag är anpassat efter det måttet, tex pärmar, mappar, tidskriftsamlare och mycket mer. Denna för oss scrappare ständiga problematik angående förvaring skulle vara ett minne blott. Nu är det ju inte riktigt så enkelt eftersom vi scrappare har förråden fyllda med mer saker än papper, men ändå.

Fördelen är för mig är ändå billig förvaring, för hur mycket pengar lägger vi egentligen på passande album och plastfickor? Positivt är också att formatet bryter mot det vanliga, kvadratiska, eftersom de kvadratiska pappersformaten ändå måste ses som betydligt vanligare än de rektangulära.

Nackdelen blir liksom på många av de andra formaten att det idag inte tillverkas så mycket scrappapper i detta format. Jag måste trots de mindre formaten köpa på mig papper i 12x12 för att sedan beskära de i rätt storlek vilket leder till stora spillbitshögar. Visst har vi alla favoritpapper som vi vill ska räcka i evighet och som vi önskar att vi kunde få med på varenda LO, men för det mesta så känns det inte så roligt att rota i spillbitshögen när de nya, fina och hela papperna lockar.

Jag har faktiskt gett mig på att scrappa en lettersida som inspiration, något som jag aldrig har gjort förut:


Jag har svårt att slita mig från de nya solida InkyWingsstämplarna och mina LePlume-pennor. Det är så enkelt att skapa matchande dekorationer till sin Lo. Här har jag gjort "Hjärta Prickar medium" och "Hjärta Prickar stor" härligt rosa för att matcha Emmas jacka och mönsterpapperna. Den gulliga spetsen från Prima finns också i butiken.

Kommentarer
Postat av: annkan

Ja, jösses- hemma hos mig är det också så... Massor, massor med spillpapper överallt!

Ändå sparas det mesta, även det som är rätt smått- med tanken "kan vara bra att ha nångång"... :-D



Fin inspiration du bjuder på! :-)

2009-06-12 @ 18:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback