Tulpan



För ett tag sedan inhandlade jag den jättestora restrostansen. XL heter storleken. Det är den gröna stansen längst till vänster. Jag har alla storlekarna med på bild så att ni kan jämföra storlekarna.

Den passar perfekt till att göra lite större blommor med. Här ska jag visa hur man kan göra en tulpan med hjälp av alla retrostansar.

Tulpanen är gjord efter samma princip som rosen jag gjort i ett tidigare inlägg.
Här finns det inlägget.

Titta på det inlägget om du vill veta mer i detalj hur jag gjort tulpanen.

För att göra dessa tulpaner behöver du följande:

En grön metalltråd. Jag har använt en med diameter 0.55 mm.
Två pärlor, en grön och en gul. Ungefär 4mm stora.
En bit gul floss
En gul promarker penna, Gold
En grön promarker penna, Marsh Green
Fluid chalk dyna, Chestnut Roan
En brun stämpeldyna, tex Adirondack, Espresso
En textstämpel, Julsångsbakgrund

Verktyg:
Retro flower stansar i alla storlekar
Avbitartång
Syl/Paper piercer




1. Stansa ut blommorna du behöver i vitt papper med hjälp av retrostansarna.

Du behöver:
1 st. XL retro blomma
2 st. Whale of a punch retro blommor
2 st. medium retro blommor
1 st. small retro blomma

2. Måla en medium retroblomma grön på båda sidor med en promarkerpenna förslagsvis Marsh Green.

3. Måla alla andra blommor gula på båda sidorna med en promarkerpenna förslagsvis Gold

4. Stämpla julsångsbakgrunden med den bruna Adirondackdynan, Espresso, på båda sidorna av de gula blommorna.

5. Chalka kanterna på båda sidorna av alla blommor med en fluid chalk dyna, Chestnut Roan.

6. Vik bladen på alla blommor.

7. Gör hål i mitten av blommorna med en syl/paper piercer.




8. Sätt fast den gula pärlan på metalltråden. Hur det går till se tidigare inlägg om hur man gör rosor.

9. Trä på delarna på metalltråden i följande ordning:

En small retro blomma
En medium retro blomma
Två stycken Whale of a punch retro blommor
En XL retro blomma
En grön medium retro blomma
En grön pärla

10. Sätt fast pärlan. Hur man gör bekrivs i inlägget om rosor.




11. Knyt en gul floss runt blomman för att hålla ihop den.

12. Vik bladen lite utåt.



Passa på att göra en hel bukett med tulpaner eller varför inte göra dem röda och kalla dem rosor och ge bort till någon du tycker om på Alla Hjärtans dag på lördag.

En perfekt blombukett att ge bort till någon som är allergisk.


Lycka till!

Kram

Ann-Louice


Kommentarer
Postat av: Cyllan

Wow vilken underbar blomma det blev. Får nog ta och skaffa mig lite stansar ser jag...hihii.

Postat av: Anette Johansson

Nu vill jag också köpa en massa stansar för att kunna göra lika vackra blommor som du :)

Kram Anette

2009-02-20 @ 21:07:07
URL: http://nettantrollet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback