Lucka 14 - Sista-minuten-julkort och en God Jul-skylt

Läs längst ner i inlägget vad som gäller för vår Julkalender! :-)

*********************************************************************

Jag har precis blivit klar med mina julkort (med lite hjälp från min 6-åring!) och ca 25 kort ligger nu och väntar på att bli postade, det är ju sista dagen imorgon! Kanske är ni redan klara med era, men jag tänkte ändå visa hur jag gjorde mina sista-minuten-julkort. Det tar ca 10-15 minuter att göra ett kort och det mesta av materialet har ni säkert hemma eller kan improvisera fram :)

Det här materialet har jag använt: journalingblad från Making Memories, thickers av olika slag, blommor, band, trinketpins från Tim Holtz, små bokstavsstickers, vit penna, 3D-glaze och CS naturligtvis. Journalingbladen kan ersättas av vilket mönstrat papper som helst egentligen, bara att klippa/skära till en snygg kant, och istället för pins går det bra att använda någon annan dekoration. Varför inte en grungeboard-dekoration som du målar och lackar?



Först delar jag cardstocken och viker den dubbel. Sen klistrar jag fast ett journalingblad längs med den vikta kanten.



Sen tar jag häftapparaten och häftar fast en bit band.



Sen sätter jag fast några blommor (här Petaloo och Prima, tea&silk). I mitten av blommorna har jag satt små punkter och stjärnor från thickersarken.



Sen sätter jag fast thickersen och en liten pin i bandet.



De små bokstavsstickersen från MM är otroligt användbara! Här har jag dessutom använt min vita penna och doodlat lite, dels på boktsavsstickersen och dels en vågad kant på journalingbladet.



Närbild på bokstavsstickersen:



Klart! 3 sista-minuten-julkort på ca 30 minuter! Avslutar med lite 3D-glaze där jag tycker det behövs :), bl a i mitten av blommorna.



Är du helt klar med julkorten? Då kanske den här God Jul-skylten kan vara något? Jag har använt en sida ur ett blackboardalbum som bas, men det går lika bra att skära ut i tjockare kartong, göra hål i ena kanten och sätta öljetter där. Skylten är klädd med mönstrade papper från Basic Grey.



Som dekoration har jag använt ett chipboardhus (går lika bra att klippa/skära ett eget i cs eller kartong). Huset har jag färgat in med först en brun stämpeldyna och sen en bronsfärgad. Som glasyr har jag använt liquid pearls.



Sen knöt jag ett band i hålen på skylten och i knuten dekorerade jag med blommor, mer band, pärlfloss och en brad.



Skylten har jag nu hängt utanför vår dörr, istället för en krans. Fungerar dock bäst om man bor i lägenhet :).

Lycka till med ert skapande och hoppas ni fått lite inspiration!

*********************************************************************

Vill du ta chansen att vinna det vi lottar ut på söndag?
Då tar du och lämnar en kommentar här i bloggen - varje dag! :-) Alla kommentarer som inkommer från måndag morgon kl. 00.01 fram till söndag kl. 12.00 (mitt på dagen!) är med i den veckans utlottning. Vinnarna presenteras senare på kvällen. Vi drar tre vinnare bland alla veckans kommentarer - så kommenterar du varje dag har du alltså 7 chanser att vinna! (max en kommentar / dag och person!)
Två av vinsterna är alster som design teamet tillverkat. (vilka kommer upplysas om under veckan samt på söndagen) En vinst är en påse UM-stämplar från InkyWings.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Kari

Tusen takk for alle tips! MÅ gjøre ferdig noen kort idag og tiden strekker ikke helt til. Dette var derfor et veldig fint tips og kortene ble kjempefine. :-)

2008-12-14 @ 11:36:55
Postat av: Therése

Jag har några kort kvar att göra... kan nog bli att jag använder er idé. Tack!!

2008-12-14 @ 11:43:33
Postat av: Turid

Takk for tips til julekort! Jeg tittet like godt rundt om i bloggen din, og jammen har du lagd mye fint! Nå lagrer jeg bloggen under favoritter og tar den frem neste gang jeg trenger inspirasjon!

Ha en fin 3. søndag i advent.

Klem Turid

2008-12-14 @ 11:44:18
Postat av: Tilda

Kul idé. Ska göra iordning några julkort till.

2008-12-14 @ 11:48:39
Postat av: Malin

Jättebra tips för mig som har en del kort kvar, men för lite tid....

Postat av: Scraptroll

vilka fina kort det blev och väldigt enkelt att göra :-)

Skylten är också fin men fungerar ju inte så bra när man bor i villa för hänger man den på dörren så blir den förstörd av snön :-/

2008-12-14 @ 11:53:37
URL: http://mylifeon.blogg.se/scrap
Postat av: Nina Möller

Vilka läckra julkort du gjort!!!! Blev riktigt sugen på att göra något liknande:D

2008-12-14 @ 11:59:15
Postat av: Desiree Juliussen

Takk for fin ide til hurtig julekort, det trengs her hos meg iallefall :)

2008-12-14 @ 12:02:29
URL: http://desiree-kortoggodt.blogspot.com
Postat av: Lena Katrine Øien

Lekre julekort - takk for tips!

2008-12-14 @ 12:14:50
URL: http://scrappeskreppe.blogspot.com/
Postat av: Ellen

Mina julkort är också färdiga att postas, men jag tänkte göra några i reserv för jag märker att det oftast är någon som jag har glömt hur noga jag än tänker i förväg...

2008-12-14 @ 12:19:56
URL: http://avigaellen.blogg.se/
Postat av: Eva-Lena Häll

Jättefina kort! Nää-tiden räcker inte till, den rusar ju bara fram ......behöver ha mer timmar på dygnet just nu :0)kan man önska det i förskott av tomten?????

2008-12-14 @ 12:22:06
Postat av: Sofi

Så fina dina julkort är. Jag har också mina färdiga men hade väl kanske önskat det va lite fler.

Jag skickar ju bara julkort till ett fåtal personer.

Ha en fortsatt trevlig tredje advent

2008-12-14 @ 12:22:23
URL: http://soffipropp79.blogspot.com
Postat av: Agneta/busan

Så fina korten blev och enkelt verkade det också, PERFEKT!

2008-12-14 @ 12:24:00
URL: http://busan73.blogspot.com
Postat av: MariaT

Men vilka fina kort. :)

2008-12-14 @ 12:29:31
URL: http://www.mariathim.blogspot.com
Postat av: KatarinaR

Bra idé på snabba kort som jag sparar till nästa år,eftersom jag blev färdig med julkorten igår.

Förutom att de var snabba så var de snygga ockå!

2008-12-14 @ 13:11:08
Postat av: lolla

Tack tack för iden med julkorten håller på för fullt nu

kram lolla

2008-12-14 @ 15:53:15
URL: http://lollashus.blogg.se/
Postat av: Sanne

Väldigt snygga kort!!

2008-12-14 @ 16:00:32
Postat av: Hege-Annie Simonsen

Så flotte "i siste-liten-julekort"! Takker for tips! :)

2008-12-14 @ 16:32:53
URL: http://hegeas.blogspot.com
Postat av: petraso

Kanonsnyggt och smart att använda noteblocket

2008-12-14 @ 16:39:35
URL: http://petraso.blogspot.com
Postat av: Amanda

Jag älskar er kalender! Superfina tips!!

2008-12-14 @ 16:46:08
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack för julkortstipsen, ligger sent ute med korten men det är ju bara att jobba på...

2008-12-14 @ 17:03:46
Postat av: Monica =)

Går det att vara klar med julkorten i tid?!!! För mej är det ett klart förbättringsområde =)

2008-12-14 @ 17:27:18
URL: http://monica66.blogg.se/
Postat av: Tessan

Enkla och jätefina julkort, nu kan jag hinna några till. Tack!

2008-12-14 @ 18:18:13
Postat av: carina

Enkelt och snyggt..

2008-12-14 @ 19:34:09
Postat av: Annbe

Mycket snygga julkort och är dom lätta att göra också så är det bara en bonus naturligtvis!

2008-12-14 @ 19:35:23
Postat av: Britta

Tack för tipset med snabba julkort, de blev snygga!

2008-12-14 @ 22:36:24
Postat av: lolla

Tack för det bra tipset på snabba och snygga julkorten

kram lolla

2008-12-18 @ 21:16:31
URL: http://lollashus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback