Leka fram ett eget papper

Jag satt häromkvällen och lekte lite med några clearstamps (build-a-flower från Autumn Leaves) och lite vattenlösligt bläck (Adirondack från Ranger). Jag stämplade på ett lite smågropigt akvarellpapper och byggde upp först en blomma och sedan några till - det var ju mest lek när jag började testa.... ville ju se vad som kunde göras med stämplarna helt enkelt.   (både stämplar och dynor finns i InkyWings butik!)
När jag var klar såg det ut så här:
eget papper 1

Faktiskt ganska läckert. visst?

Sen kom jag på att jag skulle spraya lite vatten på blommorna för att få lite mer akvarell-känsla över det hela, papperet var ju som hittat för detta! :-)
På med ett par sprayningar fin mist av vatten.... för att sedan blåsa med varmluftspistolen och resultatet blev så här:

eget papper 3

Nja - inte speciellt märkbart tyckte jag nog..... på med mer vatten kanske... och jag puffade på med några välriktade sprayningar till....
Då började det väl hända något:

eget papper 4

Nu krullade papperet ihop sig när det sög i sig vattnet och färgen började sprida ut sig så jag tog fram varmluftspistolen snabbt och började torka papperet för att inte färgen skulle flyta ut allt för mycket.  I och med att man blåser torrt så plattar papperet snabbt ut sig oxå.

När det var torrt och hyfsat platt så tog jag ytterligare en omgång med sprayflaskan för att sedan blåsa torrt med v-pistolen och så här såg mitt papper ut då:

eget papper 5

Nu började jag faktiskt bli lite smånöjd.... men en liten inramning saknades.  Jag högg tag i en dyna (fortfarande Adirondack) och strök efter kanterna - ganska rejält så det blev mycket färg. Efter det tog jag en tjock pensel med mycket vatten och strök på kanterna så färgen började lösa upp sig.  När jag var klar hade jag åstadkommit detta härliga papper:

eget papper 6

Klart annorlunda - kanske udda men härligt hemgjort! Med enkla medel. Mängden vatten avgör hur mycket man vill att färgen skall flyta ut + tiden man väntar innan man börjar blåsa papperet torrt igen. Vill du testa själv så prova att vänta olika länge, spraya olika mycket osv för att se vad du själv gillar bäst!
Kom ihåg - du måste ha stämpeldynor som inte är vattenfasta!
Ex:  Adirondack, Vivid, Kaleidacolor, Distress (flyter dock inte ut lika mycket som dessa) eller liknande. Det går INTE med vattenfasta färger eller pigmentdynor (sånna där kladdiga småkuber mm)

Och sist men inte minst.... vad gjorde jag då med mitt färdiga papper? Fick ju bara lov att använda det till något oxå, så jag plockade helt enkelt in det på en LO!

eget papper LO

Hoppas det blev en uppmuntran till att leka lite mer där hemma i pysselhörnorna! :-)

/Lisa


Kommentarer
Postat av: Gunvor

Jättesnyggt Lisa! Det får nog bli lite pappers- och vattenlek här någon kväll.
Kram, Gunvor

Postat av: Agneta

*WOW* Otroligt snyggt!!!! Det där gjorde verkligen att jag blev sugen på att leka lite här hemma.... Ska se vad jag kan åstadkomma... :)

2007-07-15 @ 13:49:35
URL: http://agge.blogg.se
Postat av: Elisa

Så läckert! Tack för inspirationen! Nu är vi hemma igen, så vem vet vad som kan laddas upp på bloggen...

2007-07-15 @ 16:01:05
URL: http://www.elwa.se/galleri
Postat av: Smarre

Helt enkelt vrålsnyggt Lisa!!

2007-07-16 @ 07:29:07
URL: http://mariekarlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback